Flytta in

 

Skriva kontrakt

När du tackat ja till lägenhet och vi godkänner dig som hyresgäst enligt de regler vi har, så kontaktar vår fastighetsskötare dig för påskrift av hyreskontraktet. Vid detta möte går ni igenom de regler och rutiner som gäller för inflyttning vad gäller din lägenhet, allmänna utrymmen och utemiljön vid din bostad. Kontraktet upprättas i två likalydande exemplar.

 

Inflyttningsdatum

Första vardagen i månaden räknas som in- och utflyttningsdag. Från och med kl. 12.00 denna dag har du tillgång till lägenheten. Om flyttdagen infaller på en lördag, söndag eller allmän helgdag blir inflyttningsdagen först nästkommande vardag kl. 12.00.

 

Renovera och inreda

När du flyttar in i din nya lägenhet kan det vara kul att sätta sin egen prägel på den. Vi vill uppmärksamma dig på att det finns regler för vad du får och inte får göra i en hyresrättslägenhet. Kontakta oss gärna för mer information.

 

Tips att tänka på inför inflyttning

 

Adressändring

Tänk på att göra adressändring i god tid innan inflyttning. Genom att ringa adressändring på 020-97 98 99 meddelas de flesta centrala myndigheter om att du bytt adress. Du kan också maila till www.adressändring.se. Tänk på att ange adress och lägenhetsnummer. Informationen finns i ditt välkomstbrev.

 

Hemförsäkring

Inbrott, brand och översvämning kan drabba vem som helst. Vi rekommenderar därför att du tecknar en försäkring för din nya bostad. Tänk också på att du kan bli ersättningsskyldig gentemot din hyresvärd om du orsakar skada på lägenheten. Hör också med ditt försäkringsbolag vad som gäller för ditt förrådsutrymme. Ofta omfattas inte detta av din hemförsäkring.

 

El-abonnemang

Tänk på att teckna ett el-abonnemang innan du flyttar in. Du väljer själv vilken leverantör av el du önskar.

 

Telefon

Beställ flyttning av telefon. Tänk på att det kan ta några dagar så beställ i god tid.

 

TV/Bredband/Telefoni

Utbudet när det gäller tv-kanaler och internet varierar lite inom vårt fastighetsbestånd. Information om vad som gäller för respektive fastighet sitter uppsatt i trapphuset. Du kan också kontakta någon av våra fastighetsskötare i ditt område.

 

Hyran.

Hyran betalas i förskott varje månad till det bankgiro som är angivet på avin och då senast innan den sista i månanden innan. Enligt hyreslagen innebär detta till exempel att hyran för april måste vara betald senast den sista vardagen i mars. Första hyran ska vara betald innan tillträde till lägenheten kan ske.

 

Avisering

Vid avisering så skickas hyresavier skickas ut för tre månader i taget. Var noga med att använda rätt avi och inbetalningsinformation när du gör inbetalningar så att rätt hyresavgift registreras på rätt månad.

Du har också möjlighet att få dina avier med e-post.

Om du vill slippa att tänka på att hyran ska bli betald i tid kan du som hyresgäst hos Visionsgruppen betala din hyra med autogiro. Pengarna förs då automatiskt över från ditt bankkonto till oss den dag som hyran skall vara betald.

 

Vill du betala med autogiro kontaktar du ulrika@visionsgruppen.se eller ringer 031-93 73 33.

Blankett för ansökan om medgivande till autogiro kan du ladda ner nedan och skriva ut. Du fyller i uppgifter personuppgifter, bank och kontonummer och skriver under innan du skickar den till oss.

Ansökan Autogiroanmälan

 

Hur bestäms hyran?

Hyresnivåerna förhandlas varje år mellan Fastighetsägareföreningen (Visionsgruppen är medlem och företräds av dem) och Hyresgästföreningen (som företräder dig som hyresgäst).

Denna förhandling bestämmer hyrans storlek för det kommande året.

Vid standardhöjningar i lägenheten kan också hyran komma att justeras.

 

Nycklar

Till lägenheten skall det finnas tre st originalnycklar som kvitteras ut hos fastighetsskötaren i samband med inflyttning. Fastighetsägaren har huvudnyckel till samtliga lägenheter. Denna huvudnyckel används dock inte utan hyresgästens medgivande. Förlorad nyckel innebär kostnad vid flytt.

Om du tappat din nyckel eller om du av någon annan anledning behöver en extra nyckel så kontakta någon av våra fastighetsskötare i ditt område.

 

Utelåst?

Försök alltid att se till att ha en extra nyckel någon annanstans än i lägenheten. Skulle olyckan vara framme kan du felanmäla eller ringa fastighetsskötaren under kontorstid. Om du blir utelåst efter våra kontorstider måste du själv ringa en låssmed och stå för kostnaden.

 

Anmäl fel direkt

Du är, enligt hyreslagen, skyldig att anmäla fel och brister i din bostad till fastighetsägaren. Felanmälan kan du göra här och även vid kontorets öppettider på telefonnummer 0515-20 20 39. Akuta ärenden som absolut inte kan vänta till nästa dag hänvisas till jourtelefon.